Kedves Olvasó!
(szerkesztés alatt)
A CSOK bevezetésének háttere több tényezőre vezethető vissza:
1. A kormányzati intézkedés elsődleges célja a gazdasági növekedés megfelelő szinten tartására irányul.
1.1. Az építőipari rendelés állomány jelentős visszaesése prognosztizálható 2016-ban (ez jelentősen kihat GDP növekedés mérséklődésére, illetve áttételesen államadósági rátára alakulására is).
1.1.1. A építőipari rendelési állomány zuhanására szinte teljes egészében az EU-s támogatások 2.600Mrd-ról, 2.000Mrd Ft-ra csökkenése (ez tervezett adat) miatt történik.
1.1.2. Az építőipari rendelésállomány csökkenése növeli a képzetlen munkaerő munkanélkülüségi rátáját, illletve állami közmunka programok iránti igényt
2. A CSOK bevezetésének megfontolásában jelentős szerepet kapott, hogy a lakáspiaci fellendülésben érintett régiókban, kb.: 25-30.000 lakás fejlesztése valósítható meg reálisan 2017. év végéig (kb.: 250Mrd.Ft /évvel növeli a rendelés állományt).
2.1. A válság előtt (svájci frank hitelekre) előkészített lakásfejlesztések újraindítását elősegítő CSOK és Áfa csökkentést, több nagy ingatlanfejlesztő együttes lobbitevékenyége készítette elő.
2.2. A Kormányzat az adócsökkentésért cserébe nagyobb forráskihelyezést vár el a bankoktól (CSOK a bankok forráskihelyezését is elősegíti).
3. A gazdaságfejlesztési célokhoz hozzárendelhetők a családtámogatási szempontok is a CSOK-kal. Jelenlegi tapasztalatok alapján a 3 gyerekkel rendelkezők (jó anyagi háttérrel rendelkezők, 30-40 éves korosztályból) élnek majd elsőrendűen a támogatással. Nehezen becsülhető, hogy mennyivel növeli a CSOK érdemben a gyermekvállalások számát.
T.
2016.01.16.
Elemző
4. Az újabb adatok azt mutatják a 2016. februári CSOK feltételek (nm limitek) lazítása miatt, a használt CSOK felhasználása került előtérbe (90-95%). Jellemző felhasználási célcsoport fiatal párok, max 1-2 gyerekkel. Célterültek az olcsóbb külvárosi részek, de kiemelkedik a felfutásban a budapesti viszonylatban legolcsóbb Dél-pesti régó ugrászerű felfutása (a nagyobb árelőny érhető el a támogatással, akár 20%-is, a belvárosi kerületek 10-12%-val szemben).
T.
2016.03.06.