Kedves Olvasó!
(szerkesztés alatt)
Sokan gondolják azt, hogy a helyi és országos politika ugyan az (azaz tisztán pártpolitika), illetve ennek összemosása a pártpolitikusok érdeke is.
Sajnos a helyi politika minősége az ingatlan befektetések értékét is kiemelkedően befolyásolja, a helyi szintű (értékalapú) politizálás (és nem pártpolitizálás) minden tulajdonnal rendelkező ember számára fontos. Fontos függetleníteni magunkat a pártpolitikától ha jó döntéseket akarunk hozni, és meg kell néznünk mit kapunk a pénzünkért, azaz mit ígért a helyi politikus és mit teljesített. Nagyon aktuális probléma, hogy az országos szintű pártpolitika akarja megmondani, hogy hogyan gondolkozzunk helyi szinten. Az lenne ésszerűbb, ha a helyi politikusok a helyi szintet képviseljék (akár az országos politikával szemben is).
Pl.: erre probléma, hogy országos szinten eldöntötték, hogy a közintézmények energetikai fejlesztése (szigetelése), fontosabb mint a lakótelepi házak szigetelése (2.000.000 ember lakik ilyenekbe). Miközben az emberek nem ezt gondolják, és nem is ez az anyagi érdekük.
Jobb átláthatóság érdekében 2014-ig a társasházaknál, 1/3 (állami támogatás), 1/3 (önkormányzati támogatás - céltámogatásból) és 1/3 (tulajdonosi hozzájárulás) energetikai fejlesztés volt a favorit. Ennek az alapja a hazai forrás volt, nem EU-ós, ezek a források jelenleg is rendelkezésre állnak csak nem a társasházi közösségek kapják valamiért, nem annyira fontos 2.000.000 ember véleménye ma Magyarországon.
Régi konstrukciónál (33,3% sajátrésznél) max.: 5% hitelkamattal, 5 évre számolva (jellemző futamidő) a 100%-os fejlesztési költségből 42,5% valós költség terheli folyó áron a társasházi tulajdonosokat 5 évre elosztva. Kamatmentes állami hitelnél 100% költség áll szemben a fentiekben említett 42,5%-al, több mint dupla annyi költség. Amennyiben rendelkezik saját forrással (megtakarítással) a társasház, akkor 100% áll szemben 33,3%, 3-szoros költség a régi konstrukcióhoz képest. Röviden nagyon rosszul járnak a régi konstrukcióhoz képest az emberek.
A helyi politikusok többsége ebben az ügyben nem áll ki a választóik anyagi érdekei mellett, féltik saját egzisztenciájukat, a felválandó konfliktusok miatt.
Ilyen esetben fel kell lépni érdekeinket nem képviselő politikusokkal szemben, pl.: aláírás gyűjtéssel, demonstrációval, és számonkéréssel, végső esetben hitelesebb személyekkel való lecseréléssel. Sajnos elenyészően kevés a közvetlen lakossági támogatás a nagy állami beruházási tortából. Elvileg a politikusok vannak értünk, és nem fordítva, legalábbis egy demokráciában.
Tisztelettel
Elemező